B-ul.ro | Comunicare eficienta
This is the weblog of a Eastern European in a rough world.
blog personal, blog, personal
16201
post-template-default,single,single-post,postid-16201,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Comunicare eficienta

Observ, din ce în ce mai mult, că brand-urile comunică foarte întortocheat. Creativ, da, dar nu sunt sigur că mesajul ajunge acolo unde trebuie, mai ales atunci când ai un produs de consum larg.

Am văzut pe un afiș „URSUS – Avem ambiția de a oferi cea mai bună bere din România”. Bun, ai ambiția de a face asta. Frumos. Dar o faci? Ăștia și Carlsberg, fostul slogan „Probably the best beer in the world”. „Probably not”.

Problema celor de la Ursus este că ei au deja cea mai bună bere din România, conform blind test-urilor. Câți oameni știu asta? Mult prea puțini. Ce-i drept, încă păstrează „Regele berii în România” și noroc cu Papaya Advertising că mențin sloganul pe print-uri și în spoturi (mă rog, mare parte din ele, în ultima vreme). Într-un timp nu vedeai cuvintele astea prin reclame. Un ochi ceva mai atent o să se întrebe „ăștia își schimbă identitatea sau mai și uită de ea?”.

Păcat, pentru că îmi place foarte mult partea cu regele. Și dacă ar fi mers mai mult pe asta, cred că lumea s-ar fi prins că sunt o bere Premium. Cum, nu știați că sunt premium? Sincer, până acum o lună, nici eu.

Atunci când ai o problemă la comunicare, de ce nu o rezolvi în cel mai direct mod? De ce nu spui verde-n față ce ai de zis? De ce trebuie să te învârți atât de mult în jurul cozii, să bagi metafore, scheleți, pișcoturi și ornamente pe deasupra. Mergi direct la țintă, pentru că de-asta se numește comunicare. Să te faci înțeles. Ceva în genul „Oferim cea mai bună bere din România”.

Să luăm, prin comparație, ceva internațional. Să zicem… Armani. „Get together with two new fragrances”. Ce au vrut să spună? Că au scos două parfumuri. Și ce spun? Exact asta. Că au scos două parfumuri. Logic? Da. În plus, se face și un joc foarte fain de cuvinte cu „together” și „two”. Este atât de simplu sloganul ăsta și totuși pot fi înțelese atât de multe lucruri încât te gâdilă pe interior.

Sau „Daywear for night owls”. Poftim aici comunicare simplă prin joc de cuvinte. Creativ? Da. Simplu? Da. Ce vrei mai mult? Sincer, nimic. E ok.

Să luăm și Petrom, care-s români, dar comunică bine. „Esența mișcării”, își zic. Fără combustibil, degeaba ai mașină. Sunt ei, oare, esența mișcării? Da. Simplu, la obiect. În plus, ei sunt producătorii de pe piața națională. Ei au rafinăriile. Așadar, le mai dau una-n cap și concurenței, pentru că Petrom este esența mișcării afacerilor concurenței. Pam-pam!

Și la campanii tot simplu comunică. „Resurse pentru viitor”. Face apel la dezvoltare durabilă și e clară chestia asta, nu prea ai ce să comentezi.

Să mai luăm un exemplu negativ. BCR. Campania „Tu cu cine faci banking?” În orice caz, nu o să mai fac cu voi. Un tag-line deloc creativ, mult prea sâcâitor și pe baza căruia poți face o tonă de glume proaste. Awareness au cu reclamele alea, da, dar degeaba ai asta dacă lumea nu vine la tine. De ce? Pentru că, în final, omul se uită tot la comision, la taxă de administrare și la dobândă. Din punctul meu de vedere, „Gândim la fel” avea un impact mult mai fain pentru că te ducea la „great minds think alike”, înainte să fie eclipsat total de „tu cu cine faci banking”. „Cu Allianz, de ce întrebi?”

Puțini știu că ei încă păstrează vechiul slogan. Dacă e să căutați puțin pe Google, o să vedeți că oamenii cred că au renunțat la primul și se merge pe al doilea.

Deh, comunicare românească.

Mi-am adus aminte: Activia, și te simți bine. Comunica proprietățile produsului? Da. Păcat că nu au mai mers pe ideea aia. Acum au ajuns să comunicare haotic și ăștia. Păcat

No Comments

Post A Comment

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.